Dette er kampanjen "Bare du"
4 min

Dette er kampanjen "Bare du"

Helsedirektoratet håper at denne satsingen skal motivere til livsstilsendring.
Publisert: 24.01.2019
Av:
Silje Bjørnstad

 

I januar lanserte Helsedirektoratet kampanjen «Bare Du» som setter fokus på fysisk aktivitet, psykisk helse, kosthold, tobakk og alkohol. Satsingen består av en serie digitale verktøy som kan gi støtte til å endre livsstil.

Hvordan finne motivasjon?

Helsedirektoratet skriver i en pressemelding at folk vil leve sunnere, men trenger motivasjon. Det viser en stor kartlegging blant 2500 personer i alderen 30+ som Opinion har gjort for Helsedirektoratet. Undersøkelsen viser at ni av ti voksne mener de i stor grad kan påvirke egen helse. Man ser at en av tre ønsker å endre kostholdsvaner og at de som ønsker dette mest er i aldersgruppen 30-39 år. Videre er folk opptatt av å redusere inntaket av sukker, spise mer frukt og grønt, og å ha kontroll på porsjonene de spiser. En av fem i aldersgruppen 30–39 år spiser usunn mat eller snacks fire dager i uken eller oftere. Dess yngre man er, dess hyppigere spiser man usunn mat og snacks. Når det gjelder fysisk aktivitet ser man at fire av ti ønsker å øke sitt aktivitetsnivå. Flere kvinner enn menn har vekt som den viktigste motivasjonsfaktoren, mens det å komme i bedre form er viktigere for menn enn kvinner. Helsedirektør Bjørn Guldvog påpeker at folk flest vet svært godt at det er bra å trene, spise sunt, kutte ut røyken og ha et moderat alkoholinntak, men at en stor utfordring er at det er vanskelig å lykkes.
 

- Vi må ta på alvor at det er krevende å gjøre de «riktige» tingene og bli bedre på å støtte folk i endringsprosesser, sier Guldvog.
 

Små grep kan utgjøre store forskjeller

Med den nye kampanjen «Bare du» håper helsemyndighetene at satsingens digitale verktøykasse kan motivere det norske folk til å ta grep for å ta vare på helsa si.
 

- Det er viktig å huske på at det å endre vaner ikke trenger å innebære store endringer. Små grep kan ha stor effekt på helsa, understreker helsedirektøren.

Det er ingen tvil om at mange har forsøkt å endre livsstil, opptil flere ganger. En god del har lykkes varig med å bli mer fysisk aktive (34 prosent), få et sunnere kosthold (27 prosent) og kutte røyken (22 prosent). Samtidig viser tallene at omtrent like mange har forsøkt å bli mer fysisk aktive og spise sunnere, men bare klart det en kort tid.

Kampanje med digitale verktøy

Guldvog forklarer at egen motivasjon er det som oppgis som hovedårsak til man lyktes med vaneendring. Det er dette «Bare Du»-konseptet forsøker å bygge opp under. Samtidig ønsker Helsedirektoratet å vise at det er hjelp og støtte å få, både gjennom digitale verktøy og i helsetjenesten. Guldvog håper blant annet at fastleger og frisklivssentraler tester ut «Bare du» sammen med sine brukere og pasienter slik at man kan være med å prøve ut de nye tjenestene. De digitale verktøyene i «Bare Du» er basert på eksisterende dokumentasjon samt erfaringer fra lignende tilbud og tjenester. Appene lagrer ikke identifiserbare data.

Ulike apper

For eksempel har man aktivitetsappen «Gå10» som er et verktøy for de som har et mål om å få økt fysisk aktivitet. «Gå10» registrerer de minuttene du går og appen er utviklet med tanke på lavest mulig terskel for å komme i gang. En annen funksjon er «Heia meg appen» som lar deg velge om du ønsker hjelp til å øke aktivitetsnivå, få et bedre kosthold eller bli mer bevisst over alkoholforbruk og/eller røykevaner. Ifølge Helsedirektoratet er dette en universal motivasjons-app som gir daglige påminnelser og motiverende klapp på skuldra. I «Bare du»-kampanjen er det også en webbasert test som kan gi deg svar på om kroppen din biologisk sett er «eldre» eller «yngre» enn din faktiske alder.

Kilde: Opinion/Helsedirektoratet

Publisert: 24.01.2019 KL. 01:55
Av:
Silje Bjørnstad
Kategori: Helse
Gjør som tusenvis av andre. Lytt på vår podcast du også.

Hold deg oppdatert på nyheter

Vi sender ut nyhetsbrev regelmessig med gode tilbud, fagartikler, tips, oppstartsdatoer og annen informasjon om våre studier.

* Ved å gi oss dine kontaktopplysninger samtykker du til vår personvernpolicy.