Januar er høysesong for treningsbransjen og det betyr også at mange er interessert i tjenester som PT-timer. Som personlig trener er det derfor viktig å være klar over hva det er kundene kan være opptatt av å vite når de skal velge riktig PT for seg og sine mål. Mange kunder gjør research for å finne ut hva det er som gjør at nettopp du er den personlige treneren de har lyst til å velge eller ei.
Dette er 5 typiske punkter som PT-kundene sjekker ut:
1) Sted og miljø
For at kunder skal komme til nettopp deg er det relevant at man bor i nærheten av senteret. Avstand til gymmet, miljø, lokaler og treningsutstyr er helt klart med på å påvirke om en person vil fortsette å trene på dette stedet når man besøker et nytt gym for første gang. Imøtekommende og hyggelige folk som jobber på stedet vil også gi et godt inntrykk hos nye kunder. Smil og vis at du er interessert i de som besøker treningssenteret du jobber på.
2) Spesialiteter og sertifisering
Mange kunder har spesifikke mål når det gjelder treningen. Dette kan være alt fra skadeforebygging til å få treningshjelp i forbindelse med en konkurranse. Er det noen som tar kontakt med deg med slike spesifikke ønsker så vær ydmyk nok til å vite om du bør si ja eller nei til å ta på deg PT-ansvaret. Er det en spesiell øvelse du er usikker på som kunden vil bli bedre i, for eksempel olympiske løft, eller personen sliter med en skade du ikke vet hvordan bør behandles, så vær ærlig med den det gjelder. Samtidig er dette en fin mulighet til å tipse om andre kolleger du vet kan mer om de spesifikke områdene enn deg selv. I tillegg kan dette bidra til at kunden vil føle seg tryggere på at han eller hun kommer til noen som har den nødvendige utdannelsen og kompetansen for å legge opp et best mulig treningsprogram.
3) Pris
Folk er interessert i prisnivå og de er opptatt av gode tilbud. Det kan være store variasjoner på prisnivået på ulike personlige trenere og ulike treningssentre. Som PT er det ikke uvanlig å tilby gratis prøvetimer eller et «spesialtilbud» på et bestemt antall PT-timer. En ekspresstime eller duo-timer hvor man deler kostnadene med en venninne eller kompis kan også være en fristende løsning for mange. Finn ut hva du har kapasitet til og hva slags ulike tjenester du har mulighet til å tilby dine potensielle kunder.
4) Personlighet
Kommunikasjon og personlighet er helt klart avgjørende for å få et godt og nyttig samarbeid mellom deg og dine kunder. Vær bevisst på hvordan du kommuniserer med nye medlemmer, både når det gjelder kroppsspråk og måten du snakker på.
5) Tilgjengelighet
Hvor fleksibel og tilgjengelig er du som PT? Noen kunder har et ønske om å trene på spesifikke og bestemte tidspunkter, mens andre må endre tidspunkt for PT-timer fra uke til uke. For mange kunder er derfor fleksibilitet og tilgjengelighet viktige stikkord, så her er det viktig å være tydelig på hva slags muligheter du har å gi til dine kunder.