Hvorfor du som Personlig Trener bør ha abonnementstjeneste
5 min

Hvorfor du som Personlig Trener bør ha abonnementstjeneste

Publisert: 01.03.2018
Av:
Steinar Ekren

Da tenker jeg ikke på at du sender ut Donald Duck og co en gang i uka til kundene dine, men at du har en form for inntekt som er nogen lunde stabil fra måned til måned. Hvilken tjeneste det er kommer an på hvilke restriksjoner du har fra arbeidsgivers side, hvilke muligheter du har og om du kan levere en svært god tjeneste til en rimelig penge som folk ønsker.

La oss ta PT-timer som et eksempel først. Om du tar en fast pris per måned uavhengig av hvor mange timer kunden møter opp har du en god start. Det vil motivere folk til å møte opp selv om de ikke nødvendigvis har lyst. De vil jo ha valuta for pengene. Om de da har en fast time i uka eller at de kan trene så mye de vil med deg er opp til deg, kunde og arbeidsgiver. Dette gir en sikker inntekt i måneder med sykdom hos både deg og kunde samt at det vil luke ut de som har en lav terskel for å avlyse timen sin ofte.

 

Husk at du må beregne hvor mye du faktisk jobber slik at du ikke ender opp på en alt for lav timelønn. Du skal tross alt leve av dette også, men la de mest trofaste og ivrige kundene få muligheten til å gjøre en god deal de også tjener godt på. En annen tjeneste som kan fungere godt er nettbasert personlig trening. Her får kundene i mitt tilfelle en fast pris hver måned som de betaler uansett om de er syke, gjør jobben eller ikke. Her tar jeg ikke betalt for de ukene kunde er på ferie slik at det ikke skal bli for lett å si opp før ferie og dermed bruke lang tid på å komme i gang etter ferien igjen fordi de tross alt ikke betaler noe og dermed kan ta livet med ro.

 

Det er også et godt marked for mindre og billigere tjenester. Mange aktører som f.eks Livegym tar en billig penge hver måned hvor kunden får tilgang til mange ulike treningsvideoer. Det er flere som tilbyr et bredt spekter av forskjellige treningstyper, men også de som spisser seg inn kun mot for eksempel hjemmetrening eller yoga. Med god markedsføring og et godt produkt er det mulig å utfordre disse aktørene hvis du ønsker det eller lage ditt helt eget produkt. Ett forslag kan være å ha en fettforbrenningsgruppe hvor man får et nytt treningsprogram hver uke til 199,- per måned. En kan også for eksempel velge å oppgradere tjenesten til å få med kostholdsplan og/eller oppfølging underveis slik at kunde kan kjøpe akkurat det han/hun ønsker og har råd til.

 

Et annet eksempel kan være trening på ditt lokale senter eller ute hvor du kan arrangere gruppetimer (f.eks tabata) eller du kan kjøre en løpegruppe. Cluet her er da å ta betalt fra dato til dato og kunde må møte opp for å få mest for pengene. Det er sikker inntekt for din bedrift og kunde velger å møte opp selv når de ikke er spesielt motiverte. Tar du kun betalt for de timene de dukker opp vil du plutselig sitte igjen med bare halvparten så mye penger og trolig se at fraværet er større enn om man hadde tatt en fast pris.

 

Mulighetene er mange. Sørg for å ha et veldig godt produkt til en god penge. Det aller viktigste er likevel at følgerne dine ønsker det, og at mange nok ønsker det til at det er verdt å kjøre. Sett i gang en liten gruppetime for folk som ønsker å gå ned i vekt til en rimelig penge for 10 timer fordelt over 10 uker for eksempel og gi dem en kostholdsplan som en bonus. Betaler de 200,- per gang blir det 800,- i måneden, noe som er relativt billig. Er det 5 medlemmer blir det plutselig 4 000,- ekstra i måneden fast. Et greit bidrag for å tjene mer og kunne ha en tryggere arbeidsplass. Er du usikker på hva du har lov til å din posisjon kan du høre med arbeidsgivere hva du får lov til. Har du ingen restriksjoner er det bare fantasien det står på. Lykke til!

Publisert: 01.03.2018 KL. 01:37
Av:
Steinar Ekren
Kategori: Tips og Kuriosa
Gjør som tusenvis av andre. Lytt på vår podcast du også.

Hold deg oppdatert på nyheter

Vi sender ut nyhetsbrev regelmessig med gode tilbud, fagartikler, tips, oppstartsdatoer og annen informasjon om våre studier.

* Ved å gi oss dine kontaktopplysninger samtykker du til vår personvernpolicy.