3 nettverktøy du kan benytte for suksess
8 min

3 nettverktøy du kan benytte for suksess

Publisert: 21.04.2016
Av:
Steinar Ekren

Det er ikke bare sosiale medier man bør lære seg å mestre for å få tak i nye PT-kunder. Ulike nettverktøy kan være uvurderlig for en PT i jakten på fullbookede kundelister. I denne artikkelen skal vi gå igjennom noen av verktøyene som kan hjelpe deg å få tak i flere PT-kunder samt kontaktinformasjonen til nye potensielle kunder.

Nyhetsbrev

Har du ikke et nyhetsbrev enda bør du vurdere å starte et nå. De som følger deg på nyhetsbrevet ditt er din inner circle. Dine største fans. E-poster er mer personlige enn reklame på Facebook. Det er større sjanse for at du får et svar av den potensielle kunden rett og slett. Dine fans ønsker ikke å gå glipp av et eneste godt råd. Et godt råd er forresten å ikke kalle det et nyhetsbrev, men ”gratis tips, triks og tøffe treningsprogram” for eksempel. Nyhetsbrev høres kanskje ut som noen prøver å selge deg noe. I nyhetsbrevet ditt vil jeg at du først og fremst skal forsøke å gi noe i stedet for å selge noe. Gi følgerne dine verdi fordi de gidder å følge deg. Ikke kom med tilbud og rabatter hele tiden. En gang i blant er det fint. Fortell dem om nye tjenester du kommer med uten å forsøke å selge dem noe. Forsøker du hele tiden å dele ut rabatter vil folk anta at det ikke er noe problem å få billig trening av deg til enhver tid.

Send ut nyhetsbrev ca. 3-4 ganger i uka. Del god og nyttig informasjon med følgerne dine. Sett av 1-2 timer i uka til å planlegge nyhetsbrevet for den kommende uka. De fleste nyhetsbrev-tjenester kan du selv styre når skal sendes slik at hele prosessen blir mer effektiv. Du får ofte også teste ut tjenesten en viss periode eller til du når et visst antall følgere. Prisen på de forskjellige tjeneste er forskjellig, men de er alle en god investering. Her er 4 forskjellige nyhetsbrev-tjenester jeg anbefaler:

  1. GetResponse
  2. Mailchimp
  3. Aweber
  4. IContact

Alle disse har fått god score i ulike sammenligninger på uavhengige sider.

Google Forms

Hvis du har en Google-konto har du muligheten til å sette opp dine egne spørreskjema helt gratis. Disse er geniale for å få tak i leads – eller kontaktinfo som det heter på norsk. Skjemaene kan også gi deg verdifull statistikk på ting du lurer på vedrørende din egen PT-virksomhet. Google Forms egner seg spesielt godt sammen med Facebook og da særlig når du gir folk en god grunn til å fylle ut skjemaet.

Du kan arrangere en konkurranse hvor alle som fyller ut skjemaet er med i trekningen. Du kan planlegge et nytt produkt eller tjeneste hvor du spør om dine følgeres mening om hvilken pris du bør ta, hva produktet/tjenesten bør inneholde osv. En kan også lufte interessen for å bli med i et prosjekt for fettforbrenning/vektnedgang hvor man må fylle ut skjemaet for å kunne delta. I skjemaet vil spørsmål som pris, kundens mål, nåværende vekt, navn på kunde og mailadresse/telefonnummer være aktuelle spørsmål å benytte. Få mennesker til å tenke litt så blir de straks litt mer involverte i det du gjør. Spør du om hva en fornuftig pris er bør du ha det du ønsker som minste svaralternativ. Hvis de fleste syns en høyere pris er okei å ta kan du vurdere å ta litt mer enn laveste alternativ, men ikke for mye heller.

Kopier linken til spørreskjemaet, bruk den i en Facebook-status hvor du er på leting etter 8 personer som ønsker å gå ned mye i vekt og bruk litt penger på å markedsføre innlegget ditt. Om du vil ta inn litt mer enn 8 personer er det greit, men folk begynner kanskje å lure om du tar inn 100 personer.

Dette kan også brukes sammen med Instagram, men her er det litt mer tungvint å gå inn på profilen din for å finne linken først.

Nettside med blogg

Å ha en nettside vil gi deg og din bedrift en mer profesjonell look. Det er en god idé å sende potensielle kunder til nettsiden din dersom det er enkelt å kontakte deg herfra ved å fylle ut et lite skjema. Sørg for at nettsiden din er pen å se på samt gir kundene dine nødvendig informasjon om hva de kan forvente av et samarbeid med deg. Det er fint om du herfra linker til sosiale media du er på og en eventuell blogg slik at potensielle kunder kan finne ut mer om deg og hva du står for.

To ting du selv må vurdere om du skal ha på nettsiden din er før/etter-bilder av kundene dine og prisliste. En må være klar over at om man legger ut slike bilder på nett vil de være der for alltid og kan i verste fall misbrukes av andre aktører. Dersom du har klare tall på hva tjenestene dine koster eller de er forhåndsbestemt av f.eks senteret hvor du jobber kan du fint oppgi prisene dine. Hvis du derimot er som meg så har du mange forskjellige tjenester som kan kombineres på ulike måter og da kan 10-15 forskjellige prisalternativ være forvirrende når kunden ikke engang vet hva han skal se etter. Da kan du heller spørre kunden først hva målsetningen er, hva han selv tror han trenger og hvor langt samarbeid han ønsker før du oppgir en pris.

En blogg er din sjanse til å yttrykke deg selv. Dersom du skriver veldig dårlig er dette kanskje ikke noe for deg. Kanskje bør du heller uttrykke deg gjennom en videoblogg i stedet for å få frem budskapet ditt og komme med gode råd til Norge. Skriv om det som interesserer folk og det du oppfatter som ting folk flest ikke er klar over. Del innleggene dine på sosiale media og skriv mye. Hvis du er usikker på hva du skal skrive om kan du spørre følgerne dine hva de ønsker å høre mer om eller du kan sjekke ut Google Trends som forteller deg hvor og hva folk søker på på Google. Et søk på ”Styrketrening” forteller blant annet at de som søker på dette søker på ord som ”øvelser”, ”hjemme”, ”for jenter” i tillegg. Skriv om det folk ønsker å vite.

Konklusjon

Dette er bare noen av mange nettverktøy en personlig trener kan mestre, men dette er de viktigste. Mange verktøy egner seg godt til å nå ut til mange eller få tak i kontaktinformasjonen til potensielle kunder som etter hvert kan resultere i salg. Gjør det du er god på og eksperimenter med nye verktøy du tror kan ha en verdi i ditt arbeid.

Hvis du vil lære mer om andre nettverktøy for personlige trenere kan du sjekke ut siden ”PT Startup” på Facebook:

https://www.facebook.com/groups/990306644387167/

Du bør også sjekke ut Akademiet for Personlig Trening sin samling som tar for seg hemmelighetene som sikrer din suksess som personlig trener. Samlingen er gratis og et must for deg som ønsker å dominere i jobben som PT:

http://www.afpt.no/?page=12&title=vare_studier&study=85

 

 

 

 

 

 

Publisert: 21.04.2016 KL. 10:38
Av:
Steinar Ekren
Kategori: Tips og Kuriosa
Gjør som tusenvis av andre. Lytt på vår podcast du også.

Hold deg oppdatert på nyheter

Vi sender ut nyhetsbrev regelmessig med gode tilbud, fagartikler, tips, oppstartsdatoer og annen informasjon om våre studier.

* Ved å gi oss dine kontaktopplysninger samtykker du til vår personvernpolicy.